Cursus yoga & meditatie

CURSUS YOGA, MEDITATIE & ONTSPANNING

‘Verbeter de wereld… begin met meditatie…’
Meditatie is veel meer dan een manier om tot rust te komen. Het is een manier om te groeien in bewustzijn, in zelfinzicht, in compassie en verbinding. Meer bewuste, liefdevolle verbinding met jezelf betekent automatisch ook dat je je meer kunt verbinden met het hier en nu en met alles om je heen, het maakt dat het leven steeds puurder wordt en rijker. Het is de weg naar bevrijding van hetgeen ons belemmert en versterking van hetgeen ons goed doet. En alles dat je doet voor jezelf, doe je eigenlijk voor alles dat leeft, omdat jij een deel bent van een veel groter geheel. 

cursus yoga, meditatie/mindfulness & ontspanning Oosterhout

Lestijden cursus yoga, meditatie & ontspanning
maandag 19.30-20.45
woensdag 19.30-20.45

Vakanties
De lessen lopen in overleg gewoon door in de schoolvakanties, ook in de zomer!

Locatie Satya yoga
Frans Halslaan 44, Oosterhout NB (sfeervolle benedenverdieping van een hoekhuis, max. 7 personen)

Prijs
€80 voor een 10 lessen kaart
Wees welkom voor een gratis proefles!

Over de lessen
In alle lessen staat ontspanning en bewustwording (mindfulness/meditatie) centraal. Er is aandacht voor zowel beweging en ontlading als rust en verstilling. De oefeningen worden in rustig tempo gegeven met veel ontspanningsmomenten en met oog voor ieders mogelijkheden. Ik vind het vooral erg belangrijk dat ieder zich vrij en veilig voelt in mijn lessen en dat je vooral leert om goed naar je lichaam te luisteren.
In het yoga gedeelte maak ik grotendeels gebruik van yin yoga in combinatie met wat milde hatha (yang) yoga. Het maakt niet uit of je al ervaring hebt met yoga! Het laatste kwartier is er een liggende ontspanning met klank/muziek of geleide meditatie.

cursus yoga meditatie ontspanning in Oosterhout

Wat is yin yoga?
Hatha yoga (met daaruit veel afgeleide vormen) wordt veel gewerkt met spieren, actieve houdingen en herhalende, ritmische bewegingen. Bij yin yoga daarentegen werken we op een passieve, maar toch intensieve manier met diepere lagen in ons bindweefsel, dat overal is in ons lichaam en alles met alles verbindt (lichamelijk & energetisch gezien). Omdat bindweefsel meer tijd nodig heeft om op rek te komen dan spieren, worden bij yin yoga de houdingen lang aangehouden, zo’n 2 tot 5 minuten. Doordat de houdingen op de grond worden uitgevoerd kunnen we de zwaartekracht het werk laten doen en ons focussen op loslaten, waarbij de adem een belangrijk hulpmiddel is. 

Het doel van yoga
Yoga kan je zien als een middel tot meditatie; je oefent aandachtig zijn, in contact zijn met je lichaam op alle niveaus, aanwezig zijn in het hier en nu met alles dat zich aandient. Daarnaast bevordert yoga een grote mate van beweeglijkheid in ons lichaam, stimuleert de meridianen (energiekanalen), zorgt dat de chi (energie) beter kan stromen wat het zelfherstellend vermogen van het lichaam bevordert en brengt lichaam en geest tot rust. O ja... en het is ook gewoon heel lekker om te doen! ;)

Het doel van meditatie
Je zou meditatie grofweg kunnen onderscheiden in twee takken: 'kalmtemeditatie' en 'inzichtmeditatie'. Bij het beoefenen van kalmtemeditatie ligt de nadruk op het versterken van de concentratie (op 1 punt gericht zijn) en het kalmeren van de geest. Bij inzichtmeditatie staat het ontwikkelen van opmerkzaamheid m.b.t. fysieke, mentale en energetische processen centraal, waardoor je kunt leren om op een directe, ongekleurde en onthechte manier ervaringen in jezelf te observeren. Het neutraal observeren/registreren (& benoemen) heeft als gevolg dat je loskomt uit de identificatie met hetgeen je observeert (zoals gedachten/gevoelens). Het is een bewustwordingsproces met als doel het realiseren van helderheid, zuiverheid van geest en bevrijdend inzicht.

De essentie van de leer van Boeddha is inzichtmeditatie, ook wel Vipassana meditatie genoemd. Vipassana is een woord uit het Pali (een oude Indiase taal) en betekent 'inzicht, de dingen zien zoals ze werkelijk zijn'.  Mindfulness wordt ook wel vertaald als 'volledige aandachtigheid'.